вторник, 4 апреля 2017 г.

 Тема:     Секрет успіху Вільяма Леграна, або «політ думки» (за оповіданням Едгара По «Золотий жук»)
Мета:
навчальна:  показати майстерність художника в зображенні процесу пізнання таємниці; розширити  уявлення  учнів  про  життя,  спонукати  їх замислитися  над  людськими  проблемами;
–розвивальна: розвивати навички аналізу  тексту, вдумливого, виразного читання, характеристики героїв твору на основі аналізу їхніх учинків, розвивати асоціативне та логічне мислення учнів, творчу уяву;
-виховна: виховувати цілеспрямованість,  уміння спостерігати  за  людьми,  аналізувати  їхні  вчинки;
Тип уроку: урок – дослідження з елементами кейс - технологій

Основний зміст уроку:
I. Актуалізація опорних знань
1. Бесіда за запитаннями:
-- Що таке оповідання?
--Що таке детектив?
--У чому, на вашу думку, секрет популярності детективної літератури?
--Ваші враження від оповідання Е.По «Золотий жук»?
--Чому твір має таку назву? Яке значення має слово «золотий» на початку твору і якого значення набуває з огляду на фінал історії? (спочатку «золотий» - це колір жука, а в кінці – у переносному значенні – той,що приніс удачу, багатство, скарби)
2.Гра «Чи уважний ти читач?»
         Розташуйте у логічній послідовності картки зі словами, поясніть свій вибір

Пергамент

череп


тепла вода

кіт


жук

вогонь


сковорідка

криптограма

         (Легран знайшов жука — Юпітер загорнув його в пергамент — оповідач і Легран піднесли пергамент до вогню — на пергаменті з’явилося спочатку зображення черепа, потім кота — Легран промив пергамент теплою водою — поклав його на сковорідку — з’явилася криптограма

3. Перевірка домашнього завдання (визначення елементів композиції)
Експозиція — Легран на острові Салівен (знайомство з місцем дії, героями).
Зав'язка — розповідь про жука.
Розвиток дії— «хвороба» Леграна, роздуми Леграна, пошуки скарбу.
Кульмінація — експедиція в гори, знахідка скарбу.
Розв'язка — хід думок Леграна, розповідь Леграна про власні спостереження, міркування, пошуки.  

II. Мотивація навчальної діяльності
     
 Вільям Легран збіднів, але, як високоосвічена людина, не втрачав надії на те, що він за будь-якої сприятливої нагоди покращить свій матеріальний стан. І така нагода трапилась. Погодьтесь, що не кожен зумів би нею скористатись.
Головний герой втілює торжество американської мрії – утвердження особистості в житті за рахунок власних сил, енергії і розумових можливостей.
  Сьогодні на уроці ми ще раз зануримося у світ пригод та таємниці, створений уявою Едгара По та спробуємо дізнатися, що ж дозволило Легранові знайти скарби?

                                Проблемне запитання:
Доведіть, що в пошуках скарбу  Вільяму Леграну допомогли його власні знання та  «надзвичайно сильний розум»
    .
III. Робота над темою уроку:
1.Чому Легран обирає саме Салівеновий острів?
 Кейс «Географія» (виступ учня)
У тексті повісті читаємо:
«Багато років тому я був заприятелював з таким собі містером Вільямом Леграном. Він походив з давнього гугенотського роду і колись був маєтний. Але ціла низка знегод довела його мало не до вбозтва, і, щоб уникнути принижень, неминучих при втраті багатства, він вибрався з Нью-Орлеана, міста своїх предків, і поселився на Салівеновому острові поблизу Чарльстона у штаті Південна Кароліна.»
   Салівеновий острів… Задля створення ефекту достовірності оповіді Е. По використовує реальні географічні назви. Салівеновий острів (Sullivans Island) (площа 8,5 кв. км) —острів в Атлантичному океані, штат Південна Кароліна (США), розташований у гирлі гавані Чарльстон. Його названо на честь капітана Флоренса О’Саллівена, який прибув
сюди одним із перших і заснував ірландське поселення в Чарльстоні. Форт Моултрі - місце військової служби Е. По з листопада 1827 по грудень 1828 р.
Цей острів був незвичайний, саме тому він  і зацікавив Леграна, який добре знає географію, своєю унікальністю.

2. З якою метою автор створює саме такого золотого жука?
.Кейс «Біологія» ( виступ учня)
 В тексті твору читаємо:



«Жук і справді був прегарний і з наукового погляду вельми цінний, бо на той час натуралісти ще не знали такого різновиду. На спині в жука були дві круглі чорні цятки з одного кінця і одна довгаста з другого. Надкрильця здавалися дуже твердими й так вилискували, наче були з лощеного золота. Та й важкий був жук неабияк - не дурно ж бо Джупітер так про нього думав. Але ось як Легран міг дотримуватись такої самої думки - то вже мені й у голові не вкладалося».  
  У примітках до книги Е. А. По сказано, що автор вигадав свого жука, поєднавши ознаки двох видів жуків, поширених на території США. Яких саме жуків поєднав письменник, як вони називаються?
Опис золотого жука Е. А. По відповідає реальності. Нереальною є тільки його велика вага.
Скоріше за все прототипом золотого жука був один з американських видів Plusiotis (Scarabaeidae). Золотистий хрущ із цього роду і справді здається відлитим із чистого золота, хоча важить він не більше за інших жуків. У описаного Е. А. По жука є ще темні плями на надкрилках, відсутні у срібного та золотого виду Plusiotis, тому коментатори
зазвичай вважають, що По змішав ознаки двох різних видів.
У Книзі рекордів Гіннесса жуки сімейства Scarabaeidae, які живуть здебільшого у тропіках, визнані найсильнішими тваринами, що існують на світі, у відношенні до своїх розмірів.
Скарабей священний (Scarabaeus Sacer) був у давньому Єгипті предметом культу (у тому, як саме жуки котять кульки гною, вбачали прообраз руху сонця). Існував у Єгипті й культ бога Хепрі — бога вранішнього сонця, який зображувався у вигляді скарабея або людини з головою скарабея.
Фігурки скарабея, виготовлені з дорогоцінного каміння, служили печатками, амулетами, прикрасами. На великих «скарабеях» робились надписи, малюнки, емблеми. Ці фігурки клали у труни й саркофаги померлих, іноді розміщали їх у муміях. Такої уваги жодні інші жуки не привертали.
    Отже, жук у повісті Е. А. По вигаданий, хоча й дуже схожий на знаменитого скарабея. Автор створює його саме таким , щоб привернути увагу Леграна, який бачив  багато різних жуків і має багату колекцію. Жук потрібен для того, щоб помітити пергамент і загорнути в нього жука!

  3. Як Легран приходить до відкриття, що на пергаменті є напис невидимими чорнилами?
  Кейс «Хімія» (виступ учня)
У тексті знаходимо такий уривок:
«Коли я відновив у пам'яті всі ці деталі, в мене не лишилося найменшого сумніву, що саме тепло спричинило появу черепа на пергаменті. Ви, безперечно, знаєте, що існують, і споконвіку існували, хімічні препарати для невидимих записів на папері або на пергаменті - прочитати їх можна лише після нагрівання. Кобальтова емаль, розчинена в царській горілці й розведена в чотирикратній за вагою кількості води, дає зелений колір. Перетоплений кобальт, розріджений у селітряному спирті, дає червоний. За якийсь час, коли папір чи пергамент вихолоне, колір зникає, але знов стає видимий при нагріванні».
( демонстрація учнями досліду із невидимими чорнилами)
Ось так знання хімії допомогли Леграну наблизитися до розкриття таємниці.

4.  Чи справді людина, яка багато читає, може стати багатою не тільки духовно, а ц матеріально?
Кейс «Історія» (виступ учня)
«Ви, можливо, чули про капітана Кідда. Оце ж вам кіт і Кідд. Я відразу зрозумів зображення кота немов своєрідний підпис-ієрогліф, як-от малюнок у ребусі абощо. Я кажу "підпис", бо кота було намальовано саме в тому місці, де підписуються. А зображення черепа в протилежному по діагоналі кутку навіювало думку про герб чи печатку. Але мене збивало з пантелику те, що десь поділося головне в моєму гаданому документі: текст.»
Пірат Кідд. Згадуваний у творі піратський капітан Кідд — історична особа. Вільям Кідд, що жив у XVII столітті, був спочатку капітаном англійського флоту, але згодом став піратом. Був заарештований і страчений у Лондоні. За переказами, Кідд сховав десь на американському узбережжі награбовані скарби.
Отже, Легран знав  існуючі легенди про капітана Кідда та піратські скарби. Це знову наближає його до розкриття таємниці.

5. Що допомогло нашому героєві розшифрувати криптограму?
Кейс «Лінгвістика»( виступ учня)
  У творі читаємо:
«У даному разі, як і завжди при шифрованих записах, найперше постало питання про мову.  Що ж до ось цього шифру, то підпис усував усі труднощі. Зображений кіт означав, що йдеться про капітана Кіда, англійця, котрий, звісна річ, користувався англійською мовою. Якби не це міркування, я почав би з іспанської чи французької мов, до яких,- що й природніше припустити,- вдався б пірат з іспанських морів. Наразі, отже, я зупинився на англійській мові.»
Вільям Легран намагається розібрати закодований запис пірата Кідда, оповитого легендами. Він виконує наступні дії: Легран припускає, що Кідд не зумів би скласти істинно складну криптограму. Одже перед ним був примітивний шифр, але при тому такий, що для звичайної фантазії моряка він здався б зовсім незбагненним. Першим кроком йде визначення мови, якою написано код. Внизу пергаменту Легран виявляє малюнок кошеняти, і вирішує, що це і є підпис пірата (в англійській мові «kid» — кошеня, «Kidd» — ім'я пірата). Значить, швидше за все, у тексті зашифрована англійська мова.
Легран, як бачимо, людина ерудована, наполеглива. Він прочитав багато книг,і це допомогло йому ще на декілька кроків наблизитися до скарбу.

IV. «Політ думки» Вільяма Леграна
1.     Розгадування криптограми—чудовий приклад застосування дедукції.
Текст криптограми складався з 203 символів:

53‡‡†305))6*;4826)4‡.)4‡);806*;48†8¶
60))85;1‡(;:‡*8†83(88)5*†;46(;88*96*
?;8)*‡(;485);5*†2:*‡(;4956*2(5*—4)8¶
8*;4069285);)6†8)4‡‡;1(‡9;48081;8:8‡
1;48†85;4)485†528806*81(‡9;48;(88;4(
‡?34;48)4‡;161;:188;‡?;

Послання було написано компактно, без інтервалів, Легран проводить частотний аналіз тексту.
В англійській мові найчастіше зустрічаються літера е. Оскільки знак 8 зустрічається в криптограмі частіше за інші, Легран приймає його за літеру е англійського алфавіту. Для перевірки своєї гіпотези він перевіряє чи зустрічається цей знак двічі поспіль, оскільки в англійській мові літера е дуже часто подвоюється, наприклад в словах meet, fleet, speed, seed, seen, been, agree тощо. Хоча криптограма невелика, знак 8 зустрічається в ній двічі поспіль не менше п'яти разів.
Найчастіше слово в англійській — визначений артикль the. Легран перевіряє, чи не повторюється поєднання з трьох знаків, розташованих в однакові послідовності, і закінчується знаком 8. Він знаходить не менше семи разів поєднання з трьох знаків ;48. Тепер можна припустити, що знак ; — це літера t, а 4 — h; Разом з тим підтверджується, що 8 дійсно е. Чималий крок вперед.
Криптограма починається так: 53‡‡+. Підставляючи раніше знайдені літери і крапки, Легран отримує: . Good. Відсутня літера, звичайно, a, і, значить, два перші слова будуть читатися так: A good (гарний, добрий).

2.     Вже відомим способом знаходячи інші літери Легран отримує
A good glass in the bishop’s hostel in the  
Devil’s seat  twenty one degrees and thirteen 
Minutes northeast and by north main branch 
Seventh limb east side shoot from the left eye
of the death’s head a bee line from the tree
through the shot fifty fee tout

  3. У приблизному перекладі :
Хороше скло в трактирі єпископа на чортовому стільці двадцять один градус
і тринадцять хвилин північ-північний схід головний сук сьома гілка східна сторона
стріля
й з лівого ока мертвої голови пряма від дерева через постріл на п'ятнадцять футів

4. Пояснення
«Трактир єпископа» - висока скеля,про яку розповіла стара бабця.
«Чортове сідало» - вузький прискалок, схожий на крісло з увігнутою спинкою.
«21 градус і 13 мінут» - це висота над видимим обрієм.
«Північ – північ - схід» -напрямок, у якому виднілося величезне дерево, на сьомій гілляці зі східного боку якого було прибито череп.
«Стріляй з лівого ока мертвої голови» - місце, де впаде куля, і буде цмовірним місцезнаходженням скарбу.

5. Комп’ютерна гра «Золотий жук».
Оповідання Едгара Аллана По знаходить новее втілення у четвертій грі з відомої серії Dark Tales від ERS Game Studios. Вам потрібно допомогти Вільяму Леграну відшукати скарби, втрачені сотні років тому. Але Легран не єдиний, хто полює за здобиччю піратів: злодій в масці намагається втекти з ключем до розгадки, і таємнича жінка в вуалі, здається, теж причетна до цього. Слідуйте за підказками за допомогою вашого вірного ньюфаундленда, щоб розшукати скарби і перешкодити планам злочинців. Завантажити  ГРУ можна з сайту http://casualgame.biz/news/poiski/502492-
temnye-istorii-edgar-allan-po-zolotoy-zhuk-kollekcionnoe-izdanie-dark-tales-edgar-allan-poesthe-gold-bug-collectors-edition.html

V. Рефлексія:
  -- У чому ж заключається секрет успіху Леграна?  (Йому допомогли якості характеру: цілеспрямованість, спостережливість, кмітливість, допитливість, уважність; знання з географії, біології, хімії, історії, лінгвістики)
.   -Яка ж ідея цього твору? Що стверджує цим оповіданням Едгар По?
(В оповіданні «Золотий жук» Е. По утверджує не силу золота, а силу людської думки, багатства уяви та розуму особистості, завдяки яким Легран і знайшов скарби.)
 Оповідання Едгара По «Золотий жук» — це гімн всемогутньому людському розуму.

VI. Домашнє завдання:
Я пропоную вам розгадати криптограму (читати змійкою)  та записати вислів до «Скарбнички мудрості». Бажаю вам успіху!





18
7

20
19
17
11
16
33
8
23
31
22
33














19
4
19
28
12
18

19
23
26
,
14
19
23














18
7

21
19
2
11
23
31









Комментариев нет:

Отправить комментарий